TDC NET OG SAC INDGÅR ET PILOTPROJEKT OMKRING ELBILER.

TDC NET og SAC indgår et pilotprojekt omkring elbiler som del af deres bilpakke i hovedstadsområdet.

TDC NET OG SAC INDGÅR ET PILOTPROJEKT OMKRING ELBILER.

Hvordan fungerer en elbil? Hvad kræver det af medarbejderen? Hvad kræver det af administration?

TDC's tekniker udtaler "Havde jeg selv kunnet bestemme, så ville jeg skifte til en elbil. Det er mere behageligt og nok også lidt sjovere, trafikken er nemmere at navigere i, og jeg er ikke nervøs for rækkevidden på bilen"

Omstilling 

Det er nemt at køre elbil, den er lettere kørt end en almindelig kassebil, den er mere agil og elmotoren hjælper meget i den tætte københavnertrafik. Oplevelsen af at bilen er i det forkerte gear til et vognbaneskift, eller til den helt langsomme trafik lige før der bliver grønt, findes slet ikke i en elbil. Det er på alle måder en behagelig måde at køre bil på. 

Rækkevidde og opladning kræver nogen tilvænning, og jeg har i min første uge oplevet en slags rækkevidde-angst. I min diesel Ford har jeg en rækkevidde på 600 km. ved fuld tank, og når der er 200. km tilbage, tanker jeg. I Maxus elbilen er der 230 km. rækkevidde ved en fuld opladning, det tager noget tid at forstå at elbilen kan lade næsten hver gang den holder stille, og det blev aldrig et problem for mig med rækkevidden. Det har, for mig, været nemmere at holde batteriniveauet ved lige, det vi på mobiltelefonen kalder at ”sjatlade”. Når jeg stopper på Teglholmen eller Borups Alle, sørger jeg for at parkere i en ladestander, for at få et par times strøm. Jeg har ikke haft brug for at køre mere end 150 km. på en dag. Bilen er som regel på et niveau mellem 50% og 80% opladet. 

 

Bilen 

Bilen er en Maxus E-deliver 3 SWB med 54,7 kWh batterikapacitet, varerummet er 4,8 kubikmeter. Jeg har kørt omkring 550 km. og mit gennemsnitlige strømforbrug har været 15,1 kWh/100km. Opladning af bilen er sket ved Clevers ladestandere.

Jeg har bedt mine kollegaer om at sidde i bilen og prøve at køre den, vi kan alle sammen være i bilen og køre den uden store pladsproblemer. 

 

Erfaringer 

Havde jeg selv kunnet bestemme, så ville jeg skifte til en elbil. Det er mere behageligt og nok også lidt sjovere, trafikken er nemmere at navigere i og jeg er ikke nervøs for rækkevidden på bilen. Jeg havde nok ikke valgt en Maxus, der er for mange små ting der driller. DAB-radioen virker ikke, på FM viser radioen ikke stationsnavn, der er meget skingre advarselslyde, og hver gang man skifter til bakgear, lyder det som om der er gået en røgalarm i bilen og der er ingen kopholder. Men Maxus er også et mærke jeg ikke har hørt om før, jeg er sikker på at de hurtigt kommer efter sådan nogle småting, måske er de allerede løst? Jeg skal bestemt ud at prøve en eldrevet personbil efter mine oplevelser med kassebilen. 

Det har på alle måder været en fornøjelse at prøve at køre elektrisk kassebil, og jeg er meget glad for at du har givet mig muligheden for det. Jeg er ikke i tvivl om at vi skal være elektriske, og der er for mig ikke noget til hinder for at skifte min egen firmabil ud med en tilsvarende elektrisk i dag. 

Havde jeg kunnet beholde Maxus, så havde jeg gjort det. "

 

Fakta om TDC

TDC har i dag Danmarks  næststørste bilpakke af varebiler med omkring 1.250 biler kørende.

TDC har konstant tilføjet tiltag til en endnu grønnere profil. Blandt andet med køretekniske kurser til deres ansatte, for optimering af miljørigtig kørsel, samt et inspirerende mål om CO2 neutralitet pr. 2028. 

Vi hos SAC værdsætter de gode erfaringer og indsigt vi ved denne case har fået. Tak til TDC for god sparring.